Social media & recruitment: trends voor 2024

Social media & recruitment: deze trends moet je in 2024 in de gaten houden

Social media en recruitment trends 2024

Sociale media inzetten voor recruitment kan ontzettend zinvol zijn. LinkedIn bijvoorbeeld is niet voor niets hét socialmediakanaal voor professionals. Maar de wereld van sociale media verandert constant. Om zo veel mogelijk resultaat te bereiken met de moeite die je in recruitment via de socials stopt, is het belangrijk om die veranderingen goed in de gaten te houden. Om jou op weg te helpen hebben we daarom de belangrijkste trends voor 2024 voor je op een rijtje gezet!

 

Trend 1: vrouwen verlaten LinkedIn

We noemden LinkedIn net wel hét socialmediakanaal voor professionals, maar daar maken we direct een belangrijke kanttekening bij. Tijdens een recent onderzoek werden ruim 1000 Amerikaanse vrouwen ondervraagd. 74% daarvan gaf aan dat zij LinkedIn aanzienlijk minder gebruiken of helemaal hebben verlaten omdat ze te veel worden lastiggevallen. 91% van die vrouwen gaf namelijk aan dat ze minstens één keer romantische avances of ongepaste berichten hebben ontvangen via het platform. Het lijkt erop dat sommige mensen LinkedIn tegenwoordig meer gebruiken als een soort Tinder dan als een zakelijke netwerksite, terwijl het daar natuurlijk absoluut niet voor bedoeld is.

Er zijn op dit moment nog geen cijfers beschikbaar over de Nederlandse markt, maar als je een beetje googelt kom je helaas genoeg voorbeelden tegen. Als deze treurige trend doorzet, is de kans daarom groot dat we komend jaar ook in Nederland een uitstroom zullen zien van vrouwen op LinkedIn. Zet je dat kanaal in voor je werving, dan zul je hier rekening mee moeten houden.

 

Trend 2: de terugkeer van long form content

De marketeers van Werving op Maat waren onlangs online aanwezig bij een webinar van The Marketing Meetup over socialmediatrends voor 2024. Daarin sprak Sophie Miller van Pretty Little Marketer. Zij benoemde onder andere de heropleving van long form content op YouTube (dat wil zeggen: langere video’s, waar je echt de diepte ingaat, in plaats van alle superkorte, snelle video’s die je de afgelopen tijd veel ziet). Ook op platformen als TikTok verwacht zij dat er, na een soort overload aan korte filmpjes zonder al te veel inhoud, juist ook steeds meer behoefte ontstaat aan video’s waar echt de diepte in kan worden gegaan.

Maak je video’s voor je werving? Dan is het wat ons betreft vooral interessant om de combinatie op te zoeken: maak één lange video, waarin je alles vertelt over jouw vacature en knip die vervolgens op in short form, snelle, flitsende video’s. Zo haal je het maximale uit de moeite die je in je video’s stopt. Zet de lange versie op YouTube en deel die op LinkedIn. Herhaal vervolgens je vacature met de korte varianten op bijvoorbeeld Instagram en TikTok als je doelgroep zich ook daar bevindt.

 

Trend 3: nog meer AI-mogelijkheden

AI is niet meer weg te denken. We kunnen ons goed voorstellen dat je misschien wat huiverig bent voor de inzet ervan (er zitten ook wel haken en ogen aan), maar het kan je werk ook een stuk makkelijker maken als je het goed inzet. En wat is dan ‘goed’ inzetten? AI gebruiken als hulpmiddel, niet als vervanging!

Gebruik je eigen creativiteit, werk je eigen strategie uit en laat AI jou dan vervolgens ondersteunen met praktische taken. Dat kan op het vlak van recruitment bijvoorbeeld zijn:

  • Brainstorm samen met je AI-tool over onderwerpen en invalshoeken voor socialmediaberichten over je vacatures.
  • Laat je AI-tool een voorstel doen voor je socialmediakalender om een goed idee te krijgen van hoe vaak en op wat voor manieren je kunt posten over je vacatures.
  • Maak je een video voor je socials? Ondertitel die dan altijd! Veel mensen kijken op de socials namelijk zonder geluid en dankzij ondertitelingen krijgen ze dan toch de inhoud beter mee. Als je een video hebt gemaakt zijn er, bijvoorbeeld in Adobe Premiere, allerlei opties om je video automatisch te laten ondertitelen. Ook dat is AI!

 

Recruitmenttrends voor 2024

Benieuwd wat we in het algemeen voor trends verwachten dit jaar? Lees dan ons artikel over recruitmenttrends 2024.

 

Aan de slag met recruitment via social media

Heb je vacatures openstaan? En wil jij graag social media inzetten om je te helpen bij jouw werving? Dan zijn er veel mogelijkheden en kansen! Heb je daar hulp bij nodig? Dan helpt het recruitmentmarketingteam van Werving op Maat je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Jeffrey Pieters
Content marketeer

02 februari 2024

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?