Recruitmenttrends 2024: dit heeft het nieuwe jaar voor jou in petto

Recruitmenttrends 2024: dit kun je verwachten

Recruitmenttrends 2024

Het jaar 2023 is bijna ten einde. Wat verwachten we voor 2024 als het gaat om de arbeidsmarkt, recruitment(marketing) en employer branding? Ons marketingteam kijkt samen met jou vooruit en formuleerde de voor hen belangrijkste recruitmenttrends voor 2024!

 

Wat gebeurt er op de arbeidsmarkt?

Voordat we de recruitmenttrends voor 2024 induiken, is het goed om eerst even algemeen te kijken naar wat er op de arbeidsmarkt gaat gebeuren. Dat is natuurlijk van grote invloed op eventuele trends en ontwikkelingen.

Liever direct door naar de recruitmenttrends voor 2024? Klik dan hier.

Krapte blijft, maar wel minder nieuwe banen

Uit de jaarlijks UWV Arbeidsmarktinformatie blijkt dat het aantal banen in 2024 naar verwachting minder hard zal stijgen dan in de voorgaande jaren: ze verwachten 61.000 nieuwe banen ten opzichte van 165.000 in 2023. Dit komt met name door de hoge inflatie, waardoor de Nederlandse economie minder hard groeit. De arbeidsmarkt is en blijft krap, maar er komen wel iets minder nieuwe vacatures bij.

Met name in de sectoren Informatie, Communicatie, Zorg & Welzijn en zakelijke diensten zoals accountants, consultants en juridische dienstverleners groeit het aantal banen het sterkst. In de bouw, horeca, industrie en landbouw is dit minder het geval. In de uitzendbranche wordt er een hele lichte groei in het aantal banen verwacht (0,6%).

Invloed van de verkiezingen

Op het moment dat we dit artikel maken, halverwege december, is het nog even afwachten wat er precies gaat gebeuren in Den Haag. Wie gaan een coalitie vormen? Wel weten we natuurlijk dat een aantal van de grootste partijen plannen heeft voor bijvoorbeeld het beperken van de hoeveelheid arbeidsmigranten die we in Nederland toelaten/in dienst hebben. Het is nog moeilijk in te schatten wat dat voor invloed zal hebben op de arbeidsmarkt, maar dát het invloed zal hebben als ze hun plannen doorvoeren, is zeker.

Alleen de perfecte kandidaat is koning

Dat de krapte op de arbeidsmarkt zoals gezegd nog steeds groot is, maar wel iets minder groot wordt dan voorheen, heeft ook invloed op hoe ver werkgevers willen gaan voor nieuwe medewerkers. Waar veel bedrijven voorheen echt astronomische bedragen en extra arbeidsvoorwaarden boden voor kandidaten die niet eens altijd perfect pasten, verwachten we dat dat iets minder gaat worden. De perfecte kandidaat is en blijft wel koning en daarvoor willen werkgevers natuurlijk nog steeds veel bieden.

 

Recruitmenttrend 1: werkgevers willen terug naar kantoor, werknemers niet

Na de coronacrisis was het de eerste tijd heel normaal om met z’n allen meer vanuit huis te werken. De afgelopen maanden zien wij echter dat het thuiswerkbeleid van veel organisaties weer meer lijkt op dat van voor corona. Een gekke beweging in de markt als je het ons vraagt, want als we onze kandidaten spreken, is dit nog steeds een heel belangrijk onderwerp voor hen: zowel bij het daadwerkelijke thuiswerken als online sollicitatiegesprekken.

Dat steeds meer eerste sollicitatiegesprekken weer op locatie zijn in plaats van via Teams, is voor veel van onze kandidaten een drempel. Je kunt je voorstellen dat wanneer je op zoek bent naar een baan en drie eerste kennismakingen hebt, het lastig is om hier drie vrije momenten voor aan te vragen bij je huidige werkgever. Online kennismakingen zijn toch een stuk makkelijker in te plannen.

De vraag is dan natuurlijk: wie doet water bij de wijn? Zullen de werknemers zich moeten voegen naar de wensen van de werkgevers of andersom? Wij hopen in ieder geval het laatste! Zeker als het gaat om sollicitatiegesprekken in deze krappe arbeidsmarkt is het beter om je sollicitant tegemoet te komen. Wie weet loop je anders de perfecte kandidaat mis!

 

Recruitmenttrend 2: steeds vaker een auto van de zaak

Deze trend ligt waarschijnlijk in het verlengde van trend 1: als je weer vaker op kantoor of op locatie moet zijn, heb je als werknemer mogelijk vaker een auto nodig.

We zien de afgelopen tijd een sterke toename in het aanbod van leaseauto’s bij vacatures. Wat opvalt is dat de perfecte kandidaat steeds vaker een leaseauto aangeboden krijgt, ook wanneer hij of zij in een staff-functie werkt. Dit verschijnsel is al wat langer aan de gang, we zien zelfs dat het leaseauto-aanbod de afgelopen jaren ieder jaar gestegen is. Wij verwachten dit voor 2024 ook echt in alle functies: van staff tot sales.

 

Recruitmenttrend 3: het eerlijke verhaal wordt (nog) belangrijker

Kijk, we kunnen natuurlijk wel weer zeggen dat employer branding een trend is, maar dat zeggen we al jaren. De toegevoegde waarde van employer branding is en blijft ontzettend groot. Specifieker zijn er op dit vlak echter ook allerlei interessante trends te zien. De belangrijkste? Authenticiteit! Echte, eerlijke verhalen van echte, eerlijke mensen.

Geen enkel bedrijf is perfect, dat verwacht dan ook niemand. Maar schets je een totaal onrealistisch, veel rooskleuriger beeld van hoe het er echt aan toe gaat, dan valt de realiteit tegen en is je nieuwe medewerker zo weer weg. Kun je weer opnieuw beginnen met zoeken. Juist eerlijkheid slaat aan, daarmee wek je vertrouwen. Formuleer jouw employer brand dus als een eerlijk, echt verhaal. Verwerk daarin ook zeker verhalen van je medewerkers, die vertellen over hoe ze het ervaren om bij jou te werken.

Overigens horen we werkgevers vaak dingen zeggen als ‘Maar ik ga toch niet vertellen wat er mis gaat? Dan wil niemand meer bij ons werken?’. Die snappen we, al kun je het ook anders zien. Een goede werkgever laat het er niet bij zitten als dingen niet goed gaan, die wil ze verbeteren. Je hoeft niet alles nu al meteen opgelost en geregeld te hebben, maar je kunt wel je ambities uitspreken, vertellen waar je naartoe wil werken en een uitnodiging formuleren voor nieuwe mensen om daaraan mee te werken. Zo ben je eerlijk en vertel je toch een positief verhaal!

Recruitmenttrend 4: AI

Deze kon natuurlijk niet ontbreken in het lijstje: artificial intelligence heeft zich de afgelopen tijd in sneltreinvaart ontwikkeld. Ook wij bij Werving op Maat houden alle ontwikkelingen goed in de gaten en we testen zelf ook met allerlei opties. Natuurlijk blijft wat ons betreft daarbij wel het allerbelangrijkst dat we de persoonlijke connectie met onze kandidaten en opdrachtgevers niet verliezen.

We verwachten dat in 2024 het gebruik en de mogelijkheden op het gebied van AI alleen maar zullen toenemen. Soms is dat heel positief: als je tijd kunt besparen op routinematig werk, hou je meer tijd over voor belangrijkere zaken. Denk aan bijv. AI inzetten om een opzet te maken voor je vacaturetekst (die je daarna uiteraard helemaal personaliseert) of bij het verzamelen van invalshoeken en ideeën voor je socialmediakalender. Helaas zien we het gebruik ook al steeds meer toenemen in negatievere zin. Onpersoonlijke motivatiebrieven, geschreven door bijvoorbeeld ChatGPT, pikken we er zo uit. En als je er handig in bent kun je AI wellicht wel gebruiken voor efficiënte selectie van kandidaten, maar je moet goed opletten met AVG en vooroordelen. Sommige mensen zeggen dat AI minder bevooroordeeld is dan wij mensen, maar AI baseert zich natuurlijk op wat wij mensen eerder online hebben gezet, wat dus per definitie gekleurd is. In elk geval geldt: gebruik het zeker om je op weg te helpen, maar ga er niet volledig op vertrouwen en vergeet de waarde van menselijke input en creativiteit niet!

 

In 2024 hulp nodig met recruitment?

Onze recruitmenspecialisten houden alle ontwikkelingen en recruitmenttrends ook in 2024 nauwlettend in de gaten en kunnen er zo direct op inspelen. Heb jij komend jaar hulp nodig met het vinden van nieuwe medewerkers? Heb je lastige vacatures die je in 2023 niet vervuld hebt gekregen of ben je zelf op zoek naar een interessante nieuwe uitdaging? In al die gevallen kunnen wij je helpen!

Vul het formulier onderaan deze pagina in en wij nemen contact met je op!

Laura van Moolenbroek
Copywriter en employerbranding-specalist

19 december 2023

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?