Flexibel werken: wat houdt dit in voor jouw organisatie?

Flexibel werken: wat houdt dit in voor jouw organisatie?

Flexibel werken: wat moet je hier als werkgever over weten?

Flexibel werken is in opmars. Steeds meer mensen omarmen alternatieve werktijden en locaties, weg van het traditionele 9-tot-5-schema. De COVID-19 pandemie heeft deze trend versneld doordat veel mensen gedwongen werden om vanuit huis te werken. Maar wat houdt deze opkomende trend van flexibel werken precies in, en wat zijn de voordelen en nadelen van flexibiliteit op het werk voor jou als werkgever en voor jouw werknemers?

 

Waarom flex(ibel) werken?

Uit een wereldwijd onderzoek van Ernst en Young Global blijkt dat meer dan de helft van de werknemers overweegt om te stoppen met hun baan als ze niet enige vorm van flexibiliteit zouden krijgen.

Jij als werkgever wil vaak dat je werknemer flexibel is, doordat hij of zij bijvoorbeeld moet overwerken of een extra taak op zich moet nemen. Andersom verlangt de werknemer van jou dat jij ook flexibel bent. Veel werknemers hebben behoefte aan flexwerken omdat ze hierdoor meer vrijheid hebben en hun tijd zo kunnen indelen dat het voordelig voor ze uitkomt.

 

Flexibel werken vanuit huis?

Jouw werknemer kan een verzoek doen voor flexibel te werken vanuit thuis in plaats van altijd op kantoor. Flexibel thuiswerken biedt jouw werknemers meer vrijheid en zo kunnen ze hun privéleven en werkleven beter combineren. Door thuiswerken kunnen werknemers flexibel hun werktijden zelf indelen. De buurvrouw hoeft daardoor de hond niet meer uit te laten en de kinderen hoeven niet altijd meer naar de kinderopvang. Dit bespaart ook vaak kosten voor de thuiswerkende werknemer.

 

Voordelen flexibel werken

  • Gelukkigere en gezondere medewerkers. Omdat je werknemers zelf hun dag indelen, houden ze meer tijd over voor andere dingen. Een goede werk-privébalans is goed voor je gezondheid en (werk)geluk en vermindert stress. En gezonde, gelukkige werknemers presteren ook weer beter. Hoe creëer je nou een betere work-lifebalance voor je werknemers? Dat lees je hier.
  • Kostenbesparing. Omdat iedereen effectiever werkt, heb jij hierdoor ook minder kosten. Zo heb je minder energiekosten, is er een lager ziekteverzuim en zijn er mogelijkheden voor ruimere openingstijden door flexibiliteit op werk.
  • Loyalere medewerkers. Bied jij je werknemers wat ze nodig hebben, dan zitten ze beter op hun plek. Ze voelen zich gewaardeerd en blijven daardoor vaak langer in dienst.

 

Nadelen flexibel werken

  • Een nadeel van flexibel werken is dat het moeilijker kan worden voor jouw werknemer om privé en werk te scheiden. Het kan vanuit huis lastig zijn om grenzen te stellen en het werk op tijd af te sluiten. Vaak is het handig voor de werknemer om een aparte kamer of hoek te gebruiken als werkplek.
  • Flexibel werken kan ook leiden tot minder goede communicatie tussen collega’s en leidinggevende. Bij vragen kan diegene niet zomaar naar het bureau van een collega lopen en het kan de communicatie bemoeilijken bij complexe projecten waarbij persoonlijk overleg noodzakelijk is.
  • Vanuit thuis kan er daarnaast meer afleiding zijn en heb je geen toezicht als leidinggevende. Hierdoor is het lastig om de vooruitgang van een thuiswerkende werknemer te controleren.
  • Ten slotte kan flexibel werken ervoor zorgen dat jouw werknemers zich minder verbonden voelen met de organisatie en ze de bedrijfscultuur minder goed zullen begrijpen en/of uitdragen. Als medewerkers zich niet zo verbonden voelen, zijn ze minder loyaal en is de kans aanwezig dat ze sneller van baan veranderen. In deze krappe arbeidsmarkt is het al lastig genoeg om nieuw personeel te vinden, de goede mensen die je in dienst hebt wil je waarschijnlijk graag behouden. Hier is dan ook een belangrijke rol voor employer branding weggelegd. Door, ook met de mensen thuis, te focussen op waarom ze goed op hun plek zitten en loyaliteit te creëren, hou je ze betrokken. Meer weten over employer branding? Lees dan hier ons magazine!

Employerbranding-magazine: alles wat je wilt weten lees je in dit gratis magazine van Werving op Maat!

Hoe ga je om met deze nadelen? Als je dit lijstje ziet vraag je je wellicht af of flexibel werken dan wel zo’n goed idee is. Gelukkig zijn er oplossingen! Met een thuiswerkbudget bijvoorbeeld bied je jouw medewerkers de mogelijkheid om hun werkplek zo in te richten dat ze optimaal presteren. Door een paar dagen per week toch iedereen op kantoor te vragen (en de rest van de dagen je werknemers de vrijheid te bieden) zorg je dat communicatie soepel verloopt en zoals gezegd met een sterk employer brand, zorg je voor verbinding.

 

Conclusie

Flexibel werken blijft een belangrijk gespreksonderwerp met voor- en nadelen. Zoals eerder besproken, biedt flexibel werken aanzienlijke voordelen, waaronder een verbeterde balans tussen werk en privé en kostenbesparingen voor jouw als werkgever.

Aan de andere kant mogen we de nadelen niet over het hoofd zien. Het risico van een vage scheiding tussen werk en privé, verminderde communicatie en toezicht, en een verminderd gevoel van verbondenheid met de organisatie zijn uitdagingen waar goed over nagedacht moet worden wanneer je flexibel werken overweegt in jouw bedrijf. De oplossingen die daarvoor zijn, zul je wel daadwerkelijk moeten opzetten.

Het is van cruciaal belang dat jij en jouw werknemers open zijn over deze kwesties en passende oplossingen vinden om de voordelen van flexibel werken te maximaliseren, terwijl je de nadelen minimaliseert. Flexibel werken kan de sleutel zijn tot een productievere, evenwichtigere en meer bevredigende werkomgeving, zolang je het verstandig toepast.

Tom van Boheemen
Recruitment marketeer

13 september 2023

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?