Recruitmenttrends 2023: deze 3 trends zijn belangrijk voor jou!

Recruitmenttrends 2023: deze 3 trends wil je niet missen!

Recruitmenttrends 2023: deze trends wil je niet missen

De dagen worden steeds korter, de kerstverlichting hangt weer in de straten en de eersten hebben thuis hun Kerstboom zelfs al opgezet. Met andere woorden: het einde van het jaar nadert. Een mooi moment om terug én vooruit te kijken. Wat is er in 2022 gebeurd op het gebied van recruitment? En wat verwachten we voor komend jaar? De belangrijkste recruitmenttrends voor 2023 en een terugblik op de recruitmenttrends van 2022 vind je hier.

Recruitmenttrends 2022

Laten we beginnen met een korte terugblik. We begonnen 2022 met een flink krappe arbeidsmarkt en dat is niet veranderd. Sterker nog, de krapte is alleen maar opgelopen. Het is en blijft dus lastig om veel vacatures te vervullen.

Focus op soft skills, zo schetsten we begin 2022, zou daarom belangrijker worden. Aan harde eisen zoals een minimaal aantal jaren werkervaring kun je gewoon niet altijd meer voldoen. Iemand die nog niet precies aan al je eisen voldoet, maar wel goed past binnen je organisatie en belangrijke vaardigheden kan aanleren, is soms daarom ook een zeer goede match. Dat is het afgelopen jaar zeker gebleken.

Ook recruitment automation heeft zijn waarde bewezen het afgelopen jaar. Daar maakten we in 2022 bij Werving op Maat al een start mee en dat zal wat ons betreft alleen maar belangrijker worden. Door bepaalde processen te automatiseren krijg je bijvoorbeeld beter inzicht in je data of creëer je belangrijke vaste contactmomenten met je kandidaten zodat je niets vergeet en aan je relatie blijft bouwen.

Recruitmenttrends 2023: de belangrijkste 3 op een rij

Wat gaat het nieuwe jaar brengen? Bij Werving op Maat voorzien we in ieder geval drie belangrijke trends.

1. Grotere behoefte aan personalisatie.

Het wordt door bijvoorbeeld het verdwijnen van de third party-cookies steeds lastiger om mensen gericht te (re)targetten via de ’traditionele’ onlinemarketingmethodes. Hoe weet je dan nog waar je doelgroep zich bevindt en hoe bereik je die? Door een persoonlijke relatie met je doelgroep op te bouwen! Van iemand die reageert op je socialmediapost bijvoorbeeld kun je bepaalde gegevens inzien. Dat is dan heel waardevol.

Personalisatie betekent daarnaast natuurlijk ook dat je je content afstemt op degene aan wie je je richt. Denk aan iemands voornaam in een mailing, maar ook: individueel contact op belangrijke momenten. Een berichtje op iemands eerste werkdag, verjaardag, vlak voor de afloop van het eerste jaarcontract om eens te peilen hoe het gaat…

2. Steeds meer Generatie Z’ers betreden de arbeidsmarkt.

We weten van Generatie Z dat ze vaak flink last hebben van telefoonangst. Dat betekent dat een call-to-action aan het eind van je vacaturetekst met alleen een telefoonnummer en de oproep om te bellen als je meer wilt weten niet gaat werken. Wil je dat Gen Z contact met je opneemt? Bied dan mogelijkheden zoals een appje sturen. Zorg er daarnaast voor dat je website volledig mobile friendly is, want Gen Z gaat weinig online via desktop.

Wat Gen Z verder belangrijk vindt? Salaris. Niet omdat ze zo geldbelust zijn, maar omdat ze met het salaris waarmee de gemiddelde millennial begon gewoonweg niets kunnen. Denk aan inflatie, hoge huurprijzen en torenhoge huizenprijzen…

3. Het belang van employer branding neemt nog meer toe.

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de vraag voor veel kandidaten niet zo zeer: wil dit bedrijf mij hebben, maar eerder: wil ik hier werken? Daarom is het heel belangrijk om jezelf als bedrijf neer te zetten als een interessante werkgever. Niet voor iedereen, maar voor precies de mensen die jij wilt aantrekken. Dat is waar je employer branding voor inzet.

Iets om daarbij goed op te letten: employer branding start intern. Je kunt wel van alles zeggen over je organisatie, maar als dat in de praktijk niet blijkt, is een nieuwe werknemer zo weer weg. Daar schiet je niets mee op. Ontdek daarom wat de kern is van jouw organisatie als werkgever: wat maakt nu echt dat mensen het fijn vinden om bij je te werken? En breng dat goed naar buiten.

Aan de slag met de recruitmenttrends voor 2023

Je hebt nu een goed beeld van de belangrijkste recruitmenttrends die we voor 2023 verwachten. Doe er je voordeel mee! Zorg dat je rekening houdt met de huidige en aankomende trends en ontwikkelingen zodat je bij blijft. Door bijvoorbeeld meer te personaliseren, zorg je ervoor dat je een sterkere relatie met jouw doelgroep opbouwt. Met een sterke employer branding-strategie trek je gemakkelijker passend nieuw personeel. Wist je dat wij jou daar bij Werving op Maat heel goed bij kunnen helpen? We bespreken graag alle kansen en mogelijkheden voor jouw organisatie met je. Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

Laura van Moolenbroek
Copywriter en employerbranding-specalist

02 december 2022

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?