Blog: 4 Recruitment trends voor 2022 | Werving op Maat

4 Recruitment trends voor 2022

De arbeidsmarkt staat op spanning en de ontwikkelingen binnen de recruitmentbranche gaan snel. Razend snel. In dit blog delen wij 4 belangrijke recruitment trends voor 2022 uit ons vakgebied. Staan deze thema’s binnen jouw organisatie al hoog op de agenda?

1. Recruitment process automation

Steeds meer recruitmentbureau’s gaan aan de slag met recruitment process automation, dit thema is inmiddels onmisbaar geworden in een goede recruitment strategie. Zo werken wij bij Werving op Maat sinds 2021 met Herefish (in combinatie met Bullhorn). Maar wat is Recruitment Process Automation (RPA) eigenlijk? Recruitment process automation, zorgt er (zoals het woord al zegt) voor dat bepaalde processen steeds meer geautomatiseerd worden. Hierdoor is het aan de voorkant makkelijker om meer kandidaten of klanten te bereiken die in aanmerking komen voor bepaalde vacatures (denk aan geautomatiseerde mailings). Daarnaast zorgt RPA voor meer engagement met zowel kandidaten als klanten. De truc is dan natuurlijk wel om het contact ondanks allerlei geautomatiseerde processen persoonlijk te houden. Het automatiseren van processen kost tijd, en zal zich dus de komende jaren steeds verder gaan ontwikkelen.

2. Soft skills

Inmiddels is iedereen ervan op de hoogte: de huidige krapte op de arbeidsmarkt en het aantal openstaande vacatures bereikt recordhoogte. Het wordt steeds lastiger om vacatures in te vullen en geschikte kandidaten te vinden. Hierdoor kunnen we niet langer meer alleen kijken het cv en de harde eisen zoals werkerving, maar moeten we onze blik verbreden. Wij zijn ervan overtuigd dat het in 2022 van belang is om meer naar de soft skills te gaan kijken. Omdat soft skills veel zeggen over de persoonlijkheid van een kandidaat, wordt ook al snel duidelijk of de kandidaat goed binnen de organisatie past. Daarnaast kunnen bepaalde vaardigheden vaak aangeleerd worden, terwijl soft skills vaak bepaald worden door iemands persoonlijkheid.

3. Inclusief & divers werven

Een belangrijk onderwerp dat de laatste jaren steeds meer besproken wordt is inclusiviteit en diversiteit, zo ook in de werving en selectiebranche. Zo is uit onderzoek van Yello gebleken dat op dit moment 83% van de kandidaten aangeeft dat diversiteit een overweging is bij hun keuze voor een sollicitatie en zelfs de eventuele acceptatie van een baan. Eerder (in 2018) was dit nog maar 64%. Dit percentage is de afgelopen jaren dus flink gestegen.

4. Candidate experience

Ook candidate experience wordt nog belangrijker met het zicht op de huidige arbeidsmarkt, een kandidaat heeft immers ruime keuze aan vacatures waarvoor zij worden benaderd. Een goede candidate experience is niet alleen van belang voor het aantrekken van de beste kandidaten, maar ook kan het bijdragen aan de reputatie van een organisatie op de lange termijn. Kandidaten die een goed gevoel over houden aan een procedure, zullen namelijk eerder refereren naar de organisatie. Hoe maak je de candidate experience nou zo goed mogelijk? Wees origineel, persoonlijk en maak bij de werving van een kandidaat duidelijk waarom diegene lijkt te passen bij de vacature waar jij voor werft. Ook als het uiteindelijk geen match is, moet je zorgen dat de kandidaat met een positief gevoel de sollicitatieproces afsluit. Geef oprechte feedback, deel persoonlijke ervaringen en houdt het contact altijd warm. Hierdoor geef je de kandidaat het gevoel dat hij of zij er echt toe doet. En daarnaast zorgt het ervoor dat jij als recruiter alleen maar beter wordt!

Meer weten?

Heb je een vraag over een trend waar je graag meer over wilt weten? Stuur ons gerust een bericht via info@wervingopmaat.nl. Wij helpen graag!

Famke Nieuwland
Recruitment assistente

10 januari 2022

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Direct contact?

Bel ons

06-39185565

Stuur een e-mail

info@wervingopmaat.nl

Stuur ons een bericht