Kernwaarden van bedrijf, zo bepaal je ze! | Werving op Maat

De kernwaarden van jouw bedrijf, hoe bepaal je die? 

Kernwaarden

Kernwaarden zijn de dragers van jouw bedrijfscultuur. Zo’n 2 jaar geleden namen wij bij Werving op Maat onze kernwaarden onder de loep en hebben wij deze opnieuw vastgelegd en geïmplementeerd binnen onze organisatie. Benieuwd hoe ook jij met jouw kernwaarden aan de slag gaat? Lees snel verder.  

 

De kernwaarden van Werving op Maat

Kernwaarden geven aan hoe en waarom je op een bepaalde manier werkt. Waar staan we voor en wat is echt belangrijk voor ons? Maar ook: hoe onderscheiden wij ons als recruitmentbureau?  

Over dit soort vragen zijn wij als team gaan nadenken. Tijdens een drietal brainstormsessies zijn we gaan sparren over welke waarden echt belangrijk voor ons zijn. Vijf onderwerpen zijn hierin belangrijk geweest: 

  • Je kijkt als eerst naar het ontstaan van het bedrijf: met welke reden hebben wij Werving op Maat opgericht? 
  • Je kijkt naar de sfeer en cultuur intern: hoe beschrijf je de bedrijfscultuur van Werving op Maat en waardoor komt dit?  
  • Je bespreekt wat collega’s aan familie en/of vrienden vertellen over Werving op Maat: wat zeg je vaak als eerste en waarom?  
  • Je bespreekt met collega’s hoe zij Werving op Maat verkopen: hoe ziet hun pitch eruit? 
  • Je denkt na over hoe wij communiceren naar onze klanten en kandidaten: welke tone of voice zetten wij centraal? 

Tijdens de brainstormsessies gebruikten we grote A4-vellen en gingen we in kleine groepen van vier collega’s aan de slag. Alle kernwaarden die in ons opkwamen werden opgeschreven. Vervolgens zijn we gezamenlijk als team gaan filteren en selecteren waardoor er vijf zijn overbleven waar iedereen zich als persoon en als professional in kan vinden: 

Maatgericht 

Constant blijven zoeken naar de juiste oplossing voor klant en kandidaat binnen de mogelijkheden die er zijn. 

Partnership 

Niet gericht op snel resultaat, maar op een positieve herinnering die leidt tot een waardevolle relatie. 

Persoonlijk 

Meer tijd voor klanten en kandidaten omdat je pas dan echt van waarde kan zijn. 

Eigenheid 

Ons team bestaat uit mensen met allemaal hun eigen expertises en meningen. Iedereen doet waar hij of zij zelf goed in is op zijn of haar eigen manier, en door intensief samen te werken komen we tot de beste oplossingen.  

 

Hoe implementeer je jouw kernwaarden?

Je kernwaarden op papier zetten is één, maar ze volledig implementeren binnen je organisatie is twee. Zo is het belangrijk dat je kernwaarden duidelijk naar voren komen in je diensten en in wat je daarnaast allemaal doet. Denk daarnaast bijvoorbeeld ook eens na of een bijdrage wilt leveren aan een goed doel. Kies daarbij een goed doel dat een sterke connectie heeft met je organisatie. Verder is het belangrijk dat je medewerkers de kernwaarden gaan dragen. Dit realiseer je door bijvoorbeeld de kernwaarden visueel zichtbaar te maken op kantoor. Zo blijven deze altijd top of mind. Ook kun je de kernwaarden doorvoeren in het onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers. Zo zullen zij vanaf dag één de missie, visie en kernwaarden van jouw bedrijf gaan dragen.  

Kortom, gebruik de kracht van herhaling en je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt. Weet daarnaast ook dat het bepalen van kernwaarden een doorlopend proces is waarbij je regelmatig gaat evalueren.    

 

Meer weten?

Wil je sparren over jouw kernwaarden? Of wil je meer weten over onze eigen aanpak? Neem gerust contact op met Birgit van Herk (marketingmanager): birgit@wervingopmaat.nl 

Birgit van Herk
Marketing manager

30 maart 2023

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?