Wat is employer branding? Heldere uitleg & tips

Wat is employer branding? De sleutel tot succes in de war for talent!

Employer branding betekenis: wat is employer branding?

Wat is employer branding? In de huidige competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal dat organisaties zich onderscheiden om talent aan te trekken en te behouden. Met zoveel opties beschikbaar voor werkzoekenden, moeten organisaties opvallen en aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers. Een effectieve manier om dit te doen is door middel van employer branding. Wat houdt dat in?  En hoe zit het met ‘employer branding vs corporate branding‘ of ‘employer branding vs recruitment marketing‘? In dit artikel duiken we dieper in op de betekenis van employer branding en alles wat je daaromheen wilt weten.

 

Wat is employer branding?

Laten we beginnen bij het begin: wat is employer branding? Employer branding is het proces waarbij jij als organisatie jouw reputatie en identiteit als werkgever vormgeeft en promoot. Het gaat verder dan alleen het adverteren van vacatures. Het omvat strategieën en activiteiten die gericht zijn op het creëren van een positief imago als werkgever, met als doel talent aan te trekken, te behouden en te motiveren. Het doel hiervan is dat je als een aantrekkelijke werkgever gezien wordt; een organisatie waar mensen bij willen werken en waarbij de huidige werknemers zich betrokken voelen en trots op zijn.

 

Employer branding vs corporate branding

Employer branding vs corporate branding: hoe zit dat precies? Waar employer branding zich specifiek richt op het creëren van een positieve reputatie en identiteit als werkgever, heeft corporate branding betrekking op het opbouwen van het merk en de reputatie van het bedrijf als geheel. Hierbij gelden dus ook verschillende doelgroepen. Bij employer branding richt je je met name op je huidige en potentiële nieuwe medewerkers, bij corporate branding richt je je op de doelgroep die jouw producten of diensten afneemt, investeerders en andere belanghebbenden. Daarnaast heb je te maken met mogelijk hele andere concurrenten. Bij corporate branding zet je je in om jouw merk goed neer te zetten ten opzichte van andere bedrijven die dezelfde doelgroep bedienen. Bij employer branding concurreer je misschien met bedrijven die een vergelijkbare markt bedienen, maar dat hoeft niet per se. Een voorbeeld: als marketeer kun je aan de slag gaan bij een softwarebedrijf. Het corporate brand zet je dan in om jullie unieke positie en waarden te communiceren in vergelijking met andere softwarebedrijven. Maar de functie van marketeer vind je ook bij recruitmentbureau’s, zorginstellingen of bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij. Die bedrijven zijn op het vlak van employer branding dan wel je concurrenten.

 

Employer branding vs recruitment marketing

Als we het hebben over de vraag wat is employer branding, komt ook de term recruitment marketing op enig moment vaak naar boven. Ook deze term wordt veel verward met employer branding. Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Het zit zo wat betreft employer branding vs recruitment marketing: hoewel ze elkaar aanvullen, hebben ze ook significante verschillen. Employer branding richt zich op je werkgeversmerk: wie ben jij als werkgever en waarom ben je aantrekkelijk als werkgever voor zowel je huidige als nieuwe medewerkers? Vervolgens zet je recruitment marketing in om dat werkgeversmerk goed naar buiten te brengen. Dat doe je dan bijvoorbeeld met online vacatureplaatsingen, sociale media, zoekmachineoptimalisatie en gerichte advertenties, om de juiste kandidaten te bereiken en te interesseren voor de beschikbare functies. Eigenlijk hangt recruitment marketing dus onder employer branding.

 

Download onze gratis magazine!

In dit artikel heb je een antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is employer branding’ en meer. Bovendien hebben we gekeken naar ‘employer branding vs corporate branding’ en ‘employer branding vs recruitment marketing’. Als werkgevers wil je als het goed is minder tijd, kosten en energie besteden aan het werven van nieuw talent en er tegelijkertijd ervoor zorgen dat je huidige werknemers tevreden zijn en langer in dienst blijven. Een effectieve employer branding-strategie is hierbij onmisbaar.

Wil je graag meer inzicht krijgen in de voordelen van deze strategie en de ondersteunende arbeidsmarktgegevens ontdekken? Aarzel dan niet om ons gratis employer branding-magazine te downloaden. Hierin ontdek je waarom dit zo succesvol is!

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?