Dit is waarom employer branding belangrijk is

Dit is waarom employer branding belangrijk is

Employer branding Werving op Maat

Waarom employer branding belangrijk is? De arbeidsmarkt is al langere tijd ontzettend krap. Het is voor heel veel bedrijven erg lastig om passend nieuw personeel te vinden. Als werkzoekende heb je keuze uit handenvol vacatures en dan is de vraag: waarom zou iemand bij jou moeten solliciteren en niet bij een ander bedrijf met een vergelijkbare openstaande functie? Met een sterk verhaal over wat jou aantrekkelijk maakt, maak jij het verschil. En dat is precies wat employer branding is: dat wat jou aantrekkelijk maakt als werkgever aan zowel potentiële nieuwe als aan je bestaande medewerkers communiceren. Zo overtuig je mensen om bij jou te solliciteren en onderscheid je jezelf op de arbeidsmarkt. Heel interessant dus! Uitgebreidere uitleg over de voordelen van employer branding vind je in dit artikel.

 

Waarom employer branding?

Wat zijn de voordelen van employer branding? Als bedrijf wil je natuurlijk dat de buitenwereld positief naar je kijkt. Dat geldt niet alleen voor je klanten, maar ook zeker voor potentieel nieuw personeel. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je bestaande werknemers positief over je zijn. Employer branding speelt hierbij een belangrijke rol.

1. Maak het aantrekken van nieuwe medewerkers gemakkelijker

Tegenover elke 100 werklozen stonden in 2022 gemiddeld 143 vacatures. (cijfers Ministerie van Financiën)

We zeiden het in de inleiding al, maar deze cijfers bevestigen het nog maar eens. Het is voor werkgevers ontzettend lastig om geschikte kandidaten te vinden. Bovendien:

Slechts 11,1% van werkend Nederland is actief op zoek naar ander werk. Bijna 43% wil helemaal geen nieuwe baan en 46% is latent op zoek. (cijfers Intelligence Group)

Om deze latente werkzoekenden te motiveren om een overstap te maken, is een aantrekkelijk aanbod noodzakelijk! Doordat zij op het moment dat ze niet echt iets nieuws zoeken wel steeds horen wat voor goede, interessante of uitdagende werkgever jij bent, denken ze aan je op het moment dat ze wel op zoek gaan of zijn ze eerder bereid een gesprek aan te gaan als je hen zelf benadert bijvoorbeeld.

 

2. Behoud je huidige medewerkers

Een sterk employer brand is niet alleen van invloed op het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook op het behouden van de huidige medewerkers. In de krappe arbeidsmarkt van vandaag is het belangrijk om goed personeel niet kwijt te raken. Dat kost je bovendien een hoop geld:

De kosten voor het vervangen van een medewerker kunnen oplopen tot wel 33% van die werknemers jaarsalaris. (cijfers Work Institute)

Je wil de mensen die je nu al in dienst hebt natuurlijk graag behouden! Door actief te werken aan je employer brand maak je je huidige medewerkers bewust van de voordelen van werken bij jou en door hen daar ook actief bij te betrekken, voelen ze zich gehoord en meer betrokken bij jouw bedrijf. Ze zijn daardoor loyaler. Zo kun je je medewerkers bijvoorbeeld laten meedoen in het maken van je employerbranding-strategie (door hen om hun mening te vragen) of je kunt hen vragen om hun verhalen over bij jou werken te delen via hun eigen socialmediakanalen.

 

Meer voordelen van employer branding en arbeidsmarktdata

Wil je als werkgever minder tijd, kosten en energie kwijt zijn aan het vinden van nieuwe medewerkers en wil je tevreden huidige medewerkers die langer in dienst blijven? Dan is een goede employerbranding-strategie onmisbaar. Wil je nog wat meer weten over de voordelen van employer branding en de ondersteunende arbeidsmarktdata? Download dan ons employerbranding-magazine en ontdek waarom employer branding werkt!

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?