Starten als interim-professional: hoe begin je? | Werving op Maat

Starten als interim-professional: hoe begin je?

Starten als interim-professional. Bij velen spookt die gedachte weleens door het hoofd. Geen vaste dagen, uren, collega’s, verwachtingen en inkomen meer. Hoe graag professionals deze stap ook willen maken, het is én blijft een spannende beslissing die je gaat nemen. Logisch, want veel zaken zijn nieuw en/of zul je moeten leren. Overweeg jij om als interim-professional te starten? Met deze blog ga jij goed van start.

 

Wees jezelf als interim-professional

Voordat je echt van start kan gaan als interim-professional, is het belangrijk dat je een aantal zaken voor jezelf duidelijk hebt. Het is bijvoorbeeld eerst belangrijk om voor jezelf uit te zoeken wie je bent als ondernemer. Wat is jouw expertise, waar haal je je energie uit en wat onderscheidt jou van je concurrenten? Voor een opdrachtgever is het interessant om te weten over welke vaardigheden jij beschikt. Ligt jouw kracht bijvoorbeeld in projectmanagement of meer richting softwareontwikkeling? Kom tot de kern en zorg ervoor dat je duidelijk aan de buitenwereld kan laten blijken wie je bent en wat je doet als interim-professional. Zo is LinkedIn een geschikt platform om jouw persoonlijke merk online goed op de kaart te zetten. Daarnaast is dit de ideale plek om jouw expertise te delen met je netwerk. Kortom, personal branding is nodig om succesvol de interim-markt te betreden. Laat zien wie je bent.

 

Vind geschikte opdrachten

Nu je weet waar je voor staat en hoe je je gaat positioneren in de interim-wereld, ga je aan de slag met het vinden van geschikte interim-opdrachten. Er bestaan verschillende platformen waar opdrachten op te vinden zijn, zoals Freelance en Planet interim. LinkedIn is daar ook een ideaal kanaal voor. In deze Interim & Detachering-groep vind je bijvoorbeeld de allernieuwste opdrachten op het gebied van IT, Finance, Sales en HR.

Het is handig om voor jezelf te bepalen wat voor soort opdrachten jou het meest aantrekken. Ga je liever aan de slag met kortere opdrachten of vind je het leuker om langer bij een bepaald bedrijf te blijven? Zodra je een geschikte opdracht hebt gevonden, ga je goed na wat het bedrijf van jou verwacht en met welk project je precies aan de slag gaat. Zorg ervoor dat je zeker weet dat de opdracht past bij jou als persoon en de organisatie matcht met jouw persoonlijkheid.

 

Verrijk je netwerk

Alleen online aanwezig zijn is niet voldoende. Wees vooral ook actief op verschillende kanalen. Sluit je bijvoorbeeld aan bij verschillende communities waarin je ervaringen kunt delen en andere professionals ontmoet waarmee je kunt sparren. Allemaal met als doel om interimmers met elkaar te verbinden. Zo bestaan er ook voor verschillende vakgebieden een online community. Finance professionals kunnen een kijkje nemen op de community website van FYBE, HR-professionals op Rumbold en IT-professionals op Yacht.

 

Bepaal je waarde als interim-professional

Hoe kom je erachter hoeveel je als interim-professional waard bent? Welk prijskaartje mag je jezelf toekennen? Het uurtarief is afhankelijk van een aantal factoren, zoals kennis en ervaring, de aard van de opdracht, je onderscheidende vermogen en de marktomstandigheden binnen de sector waarin je werkzaam bent. Heb je weinig concurrenten binnen jouw sector, dan kun je bijvoorbeeld een hoger uurtarief vragen. Om te bepalen wat een reëel starttarief is voor jouw functie, kun je gaan benchmarken en kijken naar de tarieven van concurrenten. Op die manier weet je wat gebruikelijke tarieven zijn binnen jouw vakgebied.

Bovendien zijn enkele externe factoren ook bepalend voor het uurtarief. Ga voor jezelf na hoeveel je wil overhouden van het bruto bedrag na de aftrek van sociale lasten en inkomstenbelasting. Ook je privékosten moeten meegenomen worden in je uurtarief. Zo maak je misschien wel reiskosten en moet je je verzekeringen betalen.

Daarnaast kun je gebruikmaken van de kennis van een recruitmentbureau. Onze senior recruitment consultant, Bart Verplak, helpt je graag bij het vaststellen van een tarief en het geven van adviezen.

 

Zorg voor een goede planning

Als interim-professional ga je altijd aan de slag met een opdracht van ‘korte’ duur. De ene keer is dat 3 maanden, de andere keer 1 jaar. Dat betekent ook dat je altijd voorbereid moet zijn op wat je volgende opdracht gaat zijn. Als je planning niet op orde is, dan kan het zo maar zijn dat je een (korte) periode moet overbruggen zonder inkomen. Het is van belang dat als je als interimmer dus een goede planning maakt en gelijk kunt starten met een nieuwe opdracht. Lukt dat niet? Zorg er dan voor dat je altijd een buffer hebt waar je op terug kunt vallen. Als interim-professional is het dus niet alleen belangrijk om focus te leggen op je project bij je opdrachtgever, maar tegelijkertijd ook op je eigen ‘huishoudelijke’ taken als interimmer.

 

Regel de praktische zaken

Een checklist die je helpt om als interim-professional goed voorbereid van start te gaan? Check! Die hebben wij voor jou hieronder uitgeschreven. Op die manier heb jij bij je start als interimmer de belangrijkste zaken goed op orde.

  • Inschrijving KvK
  • Verzekeringen, zoals beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, maar ook pensioen- en arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • VOG (verklaring omtrent gedrag)
  • Online kopieën van je belangrijkste diploma’s en certificaten

 

Tijd om aan de slag te gaan!

Klaar om te starten aan je eerste interim-opdracht? Neem vooral contact met ons op, zodat we samen jouw wensen in kaart kunnen brengen. Je bereikt onze interim-expert Bart via bart@wervingopmaat.nl of 06-49847373

Ilse Hendriks
Content marketeer

08 november 2022

Sluiten

Stuur ons je CV!

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw gegevens

    Voeg een cv toe
    Sluiten

    Upload hier jouw vacature

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Direct contact?