We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.
Offboarding: net zo belangrijk als onboarding!
Hoe ga je om met een medewerker die vertrekt? Dat goed aanpakken biedt interessante voordelen, dat niet goed aanpakken heeft meer gevolgen dan je wellicht denkt. Alles over offboarding en een goed offboarding-proces lees je daarom in dit artikel!
Wat is offboarding?
Laten we beginnen bij het begin: wat is offboarding? Offboarding noem je ook wel exitmanagement. Het gaat om het proces waarbij een werknemer de organisatie verlaat en om hoe je daar als werkgever mee omgaat.
Waarom is offboarding belangrijk?
Er zijn allerlei redenen voor waarom iemand vertrekt. Een verhuizing, een beter passende uitdaging, een nieuwe carrièrestap, conflicten… Sommige redenen liggen buiten je bedrijf, sommige helaas niet. Maar wat de reden voor vertrek ook is, hoe jij als werkgever omgaat met dat vertrek heeft veel invloed op je imago. En dat imago, met andere woorden je employer brand, is in de huidige krappe arbeidsmarkt ontzettend belangrijk in het aantrekken van nieuw personeel!
Een zeer ontevreden medewerker die zich niet gehoord voelt bijvoorbeeld, kan dat aan vrienden en familie vertellen of zelfs online delen. Dat is natuurlijk niet goed voor hoe jij als werkgever wordt gezien. Deelt die medewerker zijn frustraties met collega’s, dan worden zij daar misschien ook negatief door beïnvloed. Wie weet gaan zij ook wel een overstap overwegen…
Handel je het dienstverband netjes af, geef je een leuk afscheidscadeau of –feestje of zorg je dat alles goed uitgepraat is, dan gaat je werknemer met een veel beter gevoel weg. Ook daar zal hij of zij over vertellen. En dat is dus juist interessant voor jouw employer brand.
Hoe zet je een goed offboarding-proces op?
Wat is een offboarding-proces? Dat bevat verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Aankondiging en planning: zodra de medewerker zijn of haar vertrek heeft aangekondigd, start je met het offboarding-proces. Bepaal samen wanneer de laatste werkdag is en wat er nog moet worden gedaan tot die dag.
- Overdracht: zorg voor een plan om de taken en verantwoordelijkheden van de vertrekkende medewerker over te dragen aan andere teamleden. Maak duidelijke afspraken.
- Exitgesprek: plan een exitgesprek met de vertrekkende medewerker om te begrijpen wat de reden is voor het vertrek en om feedback te krijgen over hun ervaringen binnen het bedrijf. Het is natuurlijk vaak niet leuk dat iemand vertrekt, maar probeer je professioneel op te stellen en te leren van dit vertrek. Had je het kunnen voorkomen? Wat kun je de volgende keer beter doen? Deze medewerker vertrekt hoe dan ook, dus in dat vertrek blijven hangen heeft geen zin. Geef hem of haar een goed gevoel bij het gesprek, zodat hij of zij dit meeneemt naar buiten.
- Inleveren van bedrijfseigendommen en HR-afhandeling: zorg ervoor dat de vertrekkende medewerker alle bedrijfseigendommen, zoals laptops, telefoons, sleutels en documenten, tijdig en volledig inlevert. Handel ook zaken als uitbetalingen en eventuele vakantiedagen goed af.
- Het afscheid: organiseer indien mogelijk een afscheidsbijeenkomst om collega’s de kans te geven om persoonlijk afscheid te nemen en bedankjes te delen. Geef een afscheidscadeautje of een hou een praatje. Zorg ervoor dat de vertrekkende medewerker met een goed gevoel weggaat.
- Houd contact: het kan nuttig zijn om een oud-medewerker netwerk op te zetten, waarin ze op de hoogte kunnen blijven van bedrijfsnieuws en evenementen. Wie weet kun je in de toekomst nog eens samenwerken, kan deze medewerker jou helpen met het vinden van nieuw personeel of kun je elkaar op een andere manier nog eens helpen.
Een goed offboarding-proces draagt bij aan een positieve werkcultuur en kan, zoals we al zeiden, voormalige medewerkers ambassadeurs maken voor het bedrijf, wat op zijn beurt kan bijdragen aan het aantrekken van nieuwe talenten.
Versterk je bedrijf met onboarding en offboarding
Behalve offboarding heb je natuurlijk ook onboarding: het proces dat start als een nieuwe medewerker juist bij je in dienst gaat. Onboarding en offboarding: ze zijn eigenlijk allebei even belangrijk. Een goede start zorgt voor meer loyaliteit en medewerkers die langer in dienst blijven. En als ze dan toch op enig moment vertrekken, bescherm en versterk je zelfs je werkgeversmerk met een goede offboarding.
Je hebt in dit artikel antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is offboarding’, je hebt gezien waar een offboarding-proces uit bestaat en je weet hoe onboarding en offboarding zich tot elkaar verhouden. Meer weten over offboarding? Of heb je bijvoorbeeld een medewerker die vertrekt en ben je daarom op zoek naar vervanging? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina!
Meer informatie over dit artikel?
Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.