We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.
Met korting naar je werk: zo werkt het fietsplan!

Droom je er ook van om elke ochtend fris en fruitig op de fiets naar je werk te gaan? Goed nieuws! Met een fietsplan kun je vaak voordelig een nieuwe fiets kopen. Steeds meer werkgevers bieden zo’n fietsplan aan om gezond reizen te stimuleren en tegelijkertijd hun werknemers financieel te ondersteunen. Maar wat houdt zo’n fietsplan nu precies in, wat zijn de regels, en hoe werkt het eigenlijk? In deze blog leggen we het stap voor stap aan je uit!
Wat is een fietsplan?
Een fietsplan is een regeling waarmee je als werknemer via je werkgever een (elektrische) fiets kunt kopen met belastingvoordeel. De kosten van de fiets worden meestal verrekend met je brutoloon, wat betekent dat je minder belasting betaalt en dus voordeliger uit bent dan wanneer je de fiets zelf zou kopen. In sommige gevallen betaalt je werkgever zelfs een deel van de kosten.
Hoe werkt het fietsplan via de werkgever?
De manier waarop een fietsplan via de werkgever werkt, kan per bedrijf iets verschillen, maar over het algemeen gaat het zo:
- Je kiest zelf een fiets uit bij een aangesloten fietsenwinkel of platform.
- De werkgever betaalt (een deel van) de factuur.
- De kosten worden vervolgens verrekend via je loon, bijvoorbeeld door brutoloon-inhouding, de werkkostenregeling of een vaste bijdrage van de werkgever.
- Je profiteert van belastingvoordeel, omdat je minder loonbelasting betaalt over het bedrag dat je voor de fiets gebruikt.
Wat levert het op?
De exacte besparing hangt af van je inkomen, de kosten van de fiets en de afspraken binnen jouw organisatie. Maar gemiddeld kun je rekenen op een voordeel van 20% tot 40% vergeleken met zelf kopen.
Voor- en nadelen van het fietsplan
Voordat je enthousiast naar de fietsenwinkel sprint of je werkgever om een regeling vraagt, is het goed om even stil te staan bij wat het fietsplan voor jou betekent. Zoals bij elke regeling zijn er voordelen, maar ook een paar aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. We zetten ze hieronder overzichtelijk voor je op een rij.
Voordelen van een fietsplan
- Belastingvoordeel: Je kunt de fiets (deels) betalen met je brutoloon, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen en de fiets dus voordeliger is.
- Goed voor je gezondheid: Je beweegt meer en komt fitter aan op je werk.
- Duurzaam vervoer: Je helpt mee om de files en CO₂-uitstoot te verminderen.
- Flexibele keuze: Vaak mag je zelf het type fiets kiezen dat bij jou past.
- Geen lening of rente: Je betaalt meestal in termijnen zonder extra kosten of rente.
Nadelen van een fietsplan
- Brutoloon wordt lager: Je levert tijdelijk een deel van je brutoloon in, wat invloed kan hebben op je pensioenopbouw of toeslagen.
- Fiets is niet meteen van jou (soms): Bij sommige regelingen lease je de fiets eerst en word je pas later eigenaar.
- Niet elke werkgever biedt het aan: Het fietsplan is niet verplicht, dus het moet wel binnen jouw organisatie geregeld zijn.
- Vervalt bij uitdiensttreding: Stop je met werken bij het bedrijf? Dan moet je vaak het resterende bedrag in één keer betalen.
Wanneer is het fietsplan interessant voor jou?
Een fietsplan is vooral aantrekkelijk als je:
- Regelmatig naar je werk fietst of dat wilt gaan doen.
- Een elektrische fiets overweegt, maar de kosten te hoog vindt.
- Gezond en milieubewust wilt reizen.
- Op zoek bent naar een slimme financiële manier om een nieuwe fiets te financieren.
- Zelfs als je maar een paar dagen per week fietst, kan het al de moeite waard zijn. Ook hybride werkers (deels thuis, deels op kantoor) kunnen profiteren.
Ben jij al klaar om op de fiets te springen?
Benieuwd of jij ook gebruik kunt maken van een fietsplan via je werkgever? Kijk snel wat de mogelijkheden zijn binnen jouw bedrijf en geniet van een voordelige rit naar je werk! Wil je daarnaast meer weten over andere extra’s? Lees dan ook onze blog over IKB!
Meer informatie over dit artikel?
Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.