Lisette aan het woord: zo bereik je Generatie Z als werkgever

Zo bereik je generatie z als werkgever

De arbeidsmarkt verandert sneller dan je “Generatie Z” kunt zeggen en werkgevers staan voor een flinke uitdaging: hoe trek je deze nieuwe generatie werknemers aan én zorg je ervoor dat ze blijven? Gen-Z op de werkvloer zorgt namelijk voor een frisse blik, maar ook voor wat extra uitdaging. Generatie Z, de digitale generatie die is opgegroeid met smartphones, TikTok en altijd online zijn, heeft zo haar eigen wensen en eisen als het gaat om werk. En laat me je zeggen: het is niet altijd makkelijk om aan die verwachtingen te voldoen! In deze blog vertel ik je alles over hoe je ons kunt bereiken en begrijpen. En wie kan je dat nu beter uitleggen dan een Gen Z’er zelf?

Allereerst even voorstellen! Ik ben Lisette Beek, 22 jaar, en de afgelopen zes maanden kreeg ik de kans om vanuit mijn studie Commerciële Economie aan de HAN alles te leren over Generatie Z en de belangrijkste kenmerken van deze generatie. Van wat hen echt aanspreekt tot hoe je ze kunt bereiken, begrijpen en zelfs laten converteren. Ik heb het allemaal onderzocht! En nu, tijdens mijn afstudeerstage, mag ik mijn kennis verder verdiepen en in de praktijk toepassen bij Werving op Maat, spannend!

Wie is Generatie Z?

Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012 is de eerste generatie die is opgegroeid met de digitale wereld als tweede natuur. We zijn altijd online, zijn gewend aan smartphones, social media en constante toegang tot informatie. Dit heeft ons gevormd tot een generatie die snel denkt en zelfstandig is. Ook vinden wij het erg belangrijk om op de hoogte te blijven van alles wat er om ons heen gebeurt.

Wat ons echt kenmerkt, is onze behoefte aan transparantie en eerlijkheid. We hebben weinig geduld voor bedrijven of mensen die niet authentiek zijn. We willen direct weten waar we aan toe zijn en hebben geen tijd voor loze beloftes. Het is een beetje zoals als je iets online besteld en het komt helemaal niet overeen met de foto. Je kijkt naar het pakket, denkt: “Dit had ik dus niet verwacht”. Je zoekt meteen naar een chatoptie om je frustratie te delen, maar de klantenservice reageert pas over 48 uur. Herkenbaar? Daar zitten wij dus totaal niet op te wachten.

Hoe je Generatie Z aanspreekt: de belangrijkste kernwaarden voor jouw content

Als Gen Z’er ben ik dagelijks online. Het is voor bedrijven essentieel om daar ook aanwezig te zijn. In mijn adviesplan heb ik benadrukt hoe belangrijk het is om via sociale media platforms zoals TikTok en Instagram te communiceren. Dit zijn de kanalen die mijn generatie gebruikt om inspiratie op te doen, vermaakt te worden en meer te ontdekken over de laatste trends en creaties.

Als bedrijf, hier is de ultieme tip: wil je echt connecten met Generatie Z op social media? Dan moet je begrijpen wat voor content wij écht waarderen. Nu vraag je je misschien af: “Wat vindt deze generatie nou echt belangrijk?” Nou, dat ga ik je nu uitleggen!

  • Korte, visuele content: We houden van snelle en visuele content, zoals korte video’s (tussen de 15-30 sec) die snel de aandacht trekken.
  • Authenticiteit: We geven de voorkeur aan content die eerlijk en authentiek is, zonder te veel poespas of overdreven marketing. Tipje! Denk hierbij aan behind-the-scenes content!
  • Verhalende content: Storytelling is essentieel. We willen verhalen die ons raken, niet alleen promoties.
  • Waardevolle en inspirerende inhoud: We zoeken content die ons niet alleen vermaakt, maar ook iets leert of ons inspireert.

Generatie Z op de werkvloer: dit moet je weten

Werk is voor ons niet zomaar een manier om geld te verdienen. Het moet passen bij wie we zijn en wat we belangrijk vinden. Werkgevers die Generatie Z willen aantrekken, moeten zich aanpassen aan onze behoeftes en kernwaarden. Geen 9-tot-5-kantoorjobs waarin het aantal uren telt, maar werk dat flexibiliteit biedt en ruimte laat voor een balans tussen privé en werk. Hybride kunnen werken en flexibele uren op werk? Ja, graag! We willen ons werk kunnen plannen op een manier die bij ons leven past, niet andersom.

Maar dat is niet alles. Werk moet ook betekenisvol zijn. We willen bijdragen aan iets dat er echt toe doet. Bedrijven met een duidelijke missie en waarden, die transparant zijn over hun maatschappelijke verantwoordelijkheden, hebben onze voorkeur. En ja, persoonlijke en professionele groei is een must! Op de werkvloer betekent het voor Gen-Z dat er ruimte is voor zelfontwikkeling, maar ook voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Het vinden van werkgevers die coaching en doorgroeimogelijkheden bieden, is voor ons erg belangrijk.

Kenmerken zoals diversiteit en inclusie zijn voor Generatie Z geen trends, maar fundamentele waarden. We willen werken in een omgeving waar iedereen gelijk wordt behandeld, ongeacht achtergrond of identiteit. En mentale gezondheid? Even belangrijk als fysieke gezondheid. Werkgevers die open zijn over werkdruk en welzijn serieus nemen, zijn winnaars voor ons.

Dus wat vindt Generatie Z op de werkvloer belangrijk? Wij willen dat bedrijven niet alleen oog hebben voor resultaten, maar ook voor wat er achter de schermen speelt. Wij willen meer dan een baan, wij willen impact maken!

Hoe kun je Gen-Z werven?

Duidelijk is geworden dat wij een andere benadering nodig hebben van bedrijven die Generatie Z willen werven, dan andere generaties. Essentieel dat je de wervingsstrategie van jouw organisatie aanpast aan de kenmerken van Generatie Z hierop aanpast. Hieronder 4 korte tips waardoor jij Generatie Z wél kunt bereiken.

  • Snel en transparant recruitmentproces: Wanneer wij solliciteren of op een vacature reageren zijn we ervan overtuigt dat we de juiste skills hebben. Hierbij verwachten we dat het proces soepel en snel verloopt. Wanneer dit niet het geval is, of wanneer er geen duidelijkheid is over salaris of voordelen zullen we de vacature zo aan de kant schuiven.
  • Een goede online zichtbaarheid: Als Gen Z’er ga ik altijd eerst online kijken naar een bedrijf voordat ik solliciteer. Daarom is het voor mij belangrijk dat een bedrijf een duidelijk online profiel heeft, waarin de alle kernwaarden van Generatie Z goed naar voren komen. Omdat wij als ‘TikTok-generatie’ een korte concentratieboog hebben werken korte, interessante video’s het beste. Een voorbeeld hiervan is een kijkje achter de schermen. Daarnaast hechten wij veel waarde aan de principes van een bedrijf. Mag iedereen bij jou werken, ongeacht geaardheid of etniciteit? Laat dat dan ook duidelijk zien!
  • Flexibiliteit is een must: Zoals net verteld vinden wij het fijn om op kantoor te werken, bijvoorbeeld om persoonlijke feedback te vragen. Maar we vinden het ook belangrijk om de flexibiliteit te hebben om af en toe thuis te werken. Waarom zouden we kiezen voor een bedrijf waar we vijf dagen per week verplicht op kantoor moeten zitten, als andere bedrijven wel flexibiliteit bieden?
  • Zorg voor groeimogelijkheden: Wij willen zowel persoonlijk als professioneel blijven groeien. Zorg daarom voor opleidingen, trainingen en de kans om in wisselende projectteams te werken. Zo blijven wij nieuwe kennis en ervaring opdoen, terwijl we tegelijkertijd jouw organisatie verder helpen!

Generatie Z is toekomst op de werkvloer. Als werkgever die Generatie Z wil aantrekken, moet je nu inspelen op wat wij nodig hebben en verwachten. Hierbij bouw je namelijk niet alleen aan een organisatie die aantrekkelijk is voor ons, maar ook aan eentje die klaar is voor de toekomst. En wie weet zorgt onze frisse blik op werk er wel voor dat andere generaties ook mee bewegen.

De slimme keuze: waarom werving en selectie uitbesteden?

Niet elke organisatie heeft de tijd of middelen om dit allemaal zelf te regelen. Gelukkig kun je het ook uitbesteden aan een wervings- en selectiebureau, zoals wij. Wij helpen je om jouw vacatures te vullen met de juiste talenten, zodat jouw bedrijf als de ideale werkplek wordt gezien. En het mooiste? Je bespaart niet alleen tijd en middelen, maar krijgt ook een veel efficiënter proces en betere resultaten.

Twijfel je nog of je een recruitmentbureau moet inschakelen? Geen zorgen, wij hebben daar gelukkig al een blog over geschreven! In deze blog leggen we precies uit waarom het een slimme zet is om experts in te schakelen voor je wervingsproces. Dus als je meer wilt weten, duik dan gerust even in onze blog en ontdek waarom wij de juiste partner zijn om jouw organisatie te helpen groeien!

Wil je meer weten over Generatie Z of hoe je ze nog beter kan bereiken? Neem dan gerust contact op met mij en vul het formulier hieronder in.

 

Lisette Beek
Marketing assistente

15 mei 2025

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?