Hoeveel mensen zijn er bij jouw bedrijf dit jaar vertrokken?

Hoeveel mensen zijn er in jouw organisatie het afgelopen jaar vertrokken?  

Vrouw verlaat werk met doos vol spullen: verloop verminderen met deze blog

Bij veel bedrijven is het verloop groot. Mensen vertrekken snel in deze arbeidsmarkt, want er is keuze zat. Dat is voor jou als bedrijf natuurlijk zeer ongunstig. Je investeert in je werknemers en je verliest met hun vertrek niet alleen kennis en ervaring. Vervanging vinden en opleiden kost ook weer tijd en geld. Je hebt dus veel liever dat je medewerkers in dienst blijven.

Twee jaar geleden bleek nog uit onderzoek van Microsoft dat zo’n 40% van de werknemers wereldwijd een switch overwoog binnen 6 maanden na het moment van het onderzoek. Recentere cijfers heb ik helaas niet kunnen vinden, maar het CBS meldt bijvoorbeeld wel dat bijna 6 op de 10 werknemers korter dan twee jaar in dienst blijft. De cijfers zullen nu dus waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Het is een algemeen verschijnsel. Hoe ga je daarmee om?

Wat mij betreft, is de oplossing tweeledig: ik zie voor heel veel bedrijven ontzettend veel kansen in het beter vinden (1) én beter binden (2) van medewerkers. En bij zowel het vinden als binden is een grote rol weggelegd voor employer branding.  

 

De juiste mensen vinden 

Laten we beginnen met het ‘vinden’. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat salaris voor met name Millennials en Generatie Z nog altijd de belangrijkste factor is bij het kiezen van een baan. Maar werken voor een bedrijf dat hun waarden niet deelt, is voor hen (59%) een dealbreaker. Andersom geldt: met name Millennials en Gen-Z zijn wél bereid om te switchen naar een bedrijf dat hun waarden wel deelt.  

Behalve het bieden van goede arbeidsvoorwaarden, zoals een competitief salaris, is het dus ontzettend belangrijk dat je mensen aantrekt die jouw bedrijfswaarden delen. En dat lukt natuurlijk alleen als (1) jouw bedrijfswaarden voor jezelf heel helder zijn en (2) als je die op de juiste manier naar buiten brengt. Een belangrijk onderdeel van je employer brand is je purpose: waarom doe je wat je doet? Dat breng je naar buiten op de juiste manier (d.w.z.: die aansluit bij je doelgroep) en via de juiste kanalen (d.w.z.: kanalen die jouw doelgroep ook gebruikt). Zo vind je nieuw personeel dat al vanaf het begin goed past bij je organisatie. En dus waarschijnlijk langer in dienst blijft. 

 

De juiste mensen binden 

Heb je die perfect passende medewerkers eenmaal binnen, dan wil je ze natuurlijk ook behouden. Uit cijfers van Work Institute blijkt dat de kosten voor het vervangen van een medewerker kunnen oplopen tot wel 33% van zijn of haar jaarsalaris. Binden is dus ontzettend belangrijk.  

Hoe je dat doet? Ook daarin speelt employer branding een belangrijke rol. Je richt je namelijk niet alleen op toekomstige medewerkers, maar ook op huidige medewerkers. Met een sterk employer brand maak je hen bewust van de voordelen van jouw organisatie. Het dwingt je om goed na te denken over de vraag: waarom ben ik een aantrekkelijke werkgever voor mijn medewerkers? Als je dat weet, kun je je medewerkers daar ook van bewust maken. Bovendien kun je bijsturen als je op bepaalde vlakken nog niet alles op orde hebt. 

 

De kracht van goed ambassadeursschap 

Daarnaast is een belangrijk onderdeel van employer branding het inzetten van je medewerkers. Bijvoorbeeld door hen ambassadeurs te maken van je organisatie. Als zij tevreden zijn met hun werkplek, kun je hen vragen om dat te vertellen aan anderen. Of dat nu op een verjaardag is, tijdens een netwerkevent of op social media. Beloon hen voor die inspanningen, met interessante regelingen of gewoon door positieve feedback. Dat helpt je niet alleen weer om gemakkelijker nieuwe medewerkers te vinden. Het gevolg hiervan is ook zeker dat ambassadeurs loyaler zijn aan je organisatie. Ze voelen zich meer betrokken en vertrekken dus niet meer zo snel! 

 

Employer branding als (deel van) de oplossing voor hoog verloop 

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt wisselen mensen tegenwoordig steeds vaker en sneller van baan. Keuze genoeg. En het gras lijkt altijd groener bij de buren. Accepteer je dat gewoon? Blijf je mensen vervangen, opnieuw opleiden en ze dan vervolgens weer kwijtraken omdat ze bij nader inzien toch niet helemaal passen bij jou (en jij bij hen)? Of investeer je in een langetermijnoplossing? Als je beseft dat tevreden medewerkers, die goed op hun plek zitten, ook nog eens beter presteren (wat natuurlijk weer goed is voor je bedrijfsresultaten) lijkt de keuze mij duidelijk. Tijd om aan de slag te gaan met employer branding. 

Meer weten over employer branding? Heb je vragen over dit artikel? Of heb je hulp nodig met het vinden én binden van passend personeel? Ik help je graag! Bel mij op 06-81350708 of stuur een mailtje naar laura@wervingopmaat.nl  

Laura van Moolenbroek
Copywriter en employerbranding-specalist

29 juni 2023

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?